„Theodoros”, de Mircea Cărtarescu, nominalizat la Prix Femina 2024 – Cronica de Carte

1. Romanul „Theodoros”, de Mircea Cărtărescu, se află pe lista lungă a nominalizărilor la unul dintre cele mai importante premii literare franceze, Prix Femina 2024, la categoria roman străin. Traducerea îi aparține lui Laure Hinckel și a apărut la Editura Noir sur Blanc. Lista finală a nominalizărilor va fi anunțată pe 22 octombrie, iar decernarea permiului va avea loc pe 5 noiembrie. (Livres Hebdo)

2. Cea de-a doua ediție FILIT Chișinău – Festivalul Internațional de Literatură și Traducere, cel mai mare festival de acest gen din Sud-Estul Europei, se va desfășura în perioada 26 – 29 septembrie 2024. Festivalul are în centru câteva evenimente principale, desfășurate pe scena Teatrului Fără Nume, cu nume mari ale literaturii și dramaturgiei contemporane mondiale: Andrei Plesu (România), John Boyne (Irlanda), Franzobel (Austria) și Josep Maria Miro (Spania). (Link)

3. Medicul și scriitorul Gabor Mate revine în România, de data aceasta pentru lansarea cărții sale “Minți împrăștiate”: miercuri, 18 septembrie 2024, la Ateneul Român, cu începere de la ora 18.00, va avea loc acest eveniment, într-un dialog realizat de Paula Herlo. (Răsfoiala)

4. În perioada 19-22 septembrie 2024, va avea loc o nouă ediție Bac-Fest. Festivalul Național „George Bacovia“, iar în cadrul acestuia se va desfășura și Gala Premiilor Bac-Fest, menită să celebreze excelența în literatură, prin acordarea unor premii aferente mai multor secțiuni: Premiul Național „George Bacovia“, Carte de poezie, Carte de critică a poeziei și Debut poetic. Printre autorii nominalizați se numără Nichita Danilov, Emilian Galaicu-Păun, Nora Iuga, Ștefania Mihalache, Ion Mureșan, Teodora Coman, Mina Decu. (Observator cultural)

5. Știri pozitive din lumea literară:

-8 studenți români predau lecții pe TikTok și creează manuale moderne pentru Bacalaureat. Astfel, Bacademia, cea mai tânără editură românească care publică un alt fel de manuale pentru elevii din ultimul an de liceu, a ajuns la a doua generație de elevi pe care îi ajută să se pregătească pentru examen (Hotnews);

-Au început înscrierile pentru Bursele BookLand, în valoare de 35.000 euro fiecare, care sunt destinate pentru a sprijini 3 elevi excepționali din mediul rural, aflați în clasa a VIII-a. Valoarea bursei reprezinta suma necesara pentru cheltuielile cu transportul, cazarea, masa, rechizitele și alte cheltuieli pe care bursierii le vor avea pe durata a 7 ani, pentru a-și continua studiile la liceu și facultate (Link);

-Romanul Cameliei Cavadia, „Măștile fricii” (Editura Trei), apare în limba spaniolă la Editura Omen, în traducerea Alinei Popescu. Volumul se bucură de o recomandare specială din partea jurnalistei Rebeca Yanke de la prestigioasa publicație El Mundo (Revista Golan).

6. „Fuga din Egipt”, de Andre Aciman (Editura Pandora M), „Ultima vară în oraș” de Gianfranco Calligarich (Editura Polirom), „Ultima călătorie către Key West”, de Chanel Cleeton (Editura Univers) și „Asemănarea dintre o cutie de vioară și un sicriu”, de Tennessee Williams (Editura Art), sunt printre cele 17 cărți acaparante, citite în vara anului 2024. (Cărți, filme și alte pasiuni)

7. Au fost anunțate nominalizările la trei dintre cele mai importante categorii ale celor mai prestigioase premii literare americane – National Book Award, poezie, literatură pentru tineret și literatură tradusă. La categoria traducere, alături de trei cărți aparținând ca spațiu zona arabă și trei din limba spaniolă, au fost nominalizate cărți din Suedia (Linnea Axelsson), Danemarca (Solvej Balle), Franța (Fiston Mwanza Mujila) și China (Yáng Shuāng-zǐ). (Publishers Weekly)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află o noutate, respectiv volumul „Passions In Death”, de J.D. Robb (al 59-lea volum din seria In Death); la categoria NonFiction, pe locul întâi se află tot o noutate, volumul „Lovely One”, de Ketanji Brown Jackson, memoriile primei femei de culoare de la Curtea Supremă de Justiție a SUA. (New York Times)

-Strania valiză a domnului Silberstein, de Cătălin Mihuleac, Editura Humanitas

-Arta Războiului, de Romulus Bucur, Editura Tracus Arte

-ApIscalips, de G. P. Ermin (și Andreea Sterea), Editura Crux Publishing

-Singuri sub râsetele familiilor perfecte, de Simona Sigartău, Casa de Editura Max Blecher

-Goldie pleacă în vacanță, de Cristian Fulaș, Editura Cartier

-Berlin Alexanderplatz, de Alfred Doblin, Editura Corint

-Biserica singurătății, de Grazia Deledda, Editura Școala Ardeleană

-Patriot. Memorii, de Aleksei Navalnîi, Editura Litera

-Kitchen, de Banana Yoshimoto, Editura Humanitas Fiction

-Nopțile reci ale copilăriei, de Tezer Ozlu, Editura Polirom

-Noua carte a lui Yuval Noah Harari, una dintre cele mai așteptate lansări ale anului, este disponibilă în România pe Voxa, chiar din ziua lansării globale, pe 10 septembrie. Versiunea tipărită va ajunge în librării pe 25 septembrie (Smark);

-O ediţie în limba română a Guinness World Records – Cartea Recordurilor, autoritatea globală în materie de recorduri, a fost lansată de Editura Didactica Publishing House pe 12 septembrie (News.ro);

-Ian McEwan a fost desemnat câștigător al Premiului Jean Monnet 2024, pentru romanul său, „Lecții”, apărut în traducere românească la Editura Polirom (Livres Hebdo);

-„Question 7”, de Richard Flanagan, „Knife”, de Salman Rushdie, „A Man of Two Faces”, de Viet Thanh Nguyen și „Revolusi”, de David Van Reybrouck, sunt printre cărțile nominalizate la Premiul Baillie Gifford pentru cărți de non-ficțiune (The Guardian);

-O curte de apel din SUA a decis că împrumutul de cărți electronice nu reprezintă „utilizare corectă”, iar Internet Archive pierde astfel prima bătălie legală privind împrumutul digital (Ars Technica);

-A fost anunțată lista lungă a nominalizărilor la Premiul Renaudot 2024 (Livres Hebdo);

-6 cărți cu fantome din America Latină (Literary Hub).

Fotografia săptămânii: Trei scriitori români sunt pe lista scurtă a nominalizărilor la Angelus Prize, acordat celor mai bune cărți de proză ale unor scriitori din Europa Centrală traduse în limba poloneză: Cătălin Mihuleac (cu traducerea volumului „America de peste Pogrom”), Oleg Serebrian (cu „Pe contrasens”) și Tatiana Țîbuleac (cu „Grădina de sticlă”). Link: Facebook.

Colson Whitehead, laureat al Premiului Pulitzer pentru romanul ”The Nickel Boys” – Cronica de Carte
Mario Vargas Llosa a anunțat că cel mai recent roman al său va fi ultimul – Cronica de Carte