Abdulrazak Gurnah, Colm Tóibín, Zeruya Shalev și Pascal Bruckner, printre invitații FILIT Iași 2024 – Cronica de Carte

1. În perioada 23-27 octombrie 2024, va avea loc cea de-a XII-a ediție a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași – FILIT. Printre invitații din acest an, se află reprezentanți de seamă ai literaturii contemporane atât din străinătate, cât și din România, precum Abdulrazak Gurnah (laureat al Premiului Nobel pentru Literatură în anul 2021), Colm Tóibín, Clara Usón, Zeruya Shalev, Pascal Bruckner, Radu Aldulescu, Denisa Comănescu, Tatiana Țîbuleac și Matei Vișniec. (Filme-cărți.ro)

2. Ediția din acest an a Salonului de Carte Bookfest Târgu Mureș se va desfășura între 26 și 29 septembrie, la Teatrul Național Târgu Mureș. Printre invitații acestei ediții se numără scriitorii Dennis Deletant, Radu Paraschivescu, Cristian Tudor Popescu, Alexandru N. Stermin și Cătălin Vasilescu. (Bookfest.ro)

3. Hisham Matar, Rachel Kushner, Tony Tulathimutte, Kaveh Akbar și Karla Cornejo Villavicencio sunt printre nominalizații la categoria ficțiune din cadrul celor mai prestigioase premii literare americane – National Book Award, în vreme ce volume precum „Knife: Meditations After an Attempted Murder”, de Salman Rushdie, „Magical/Realism: Essays on Music, Memory, Fantasy, and Borders”, de Vanessa Angélica Villarreal, și „Who We Are”, de Rebecca Boyle, sunt printre cărțile nominalizate la categoria non-ficțiune. (Publishers Weekly)

4. S-a anunțat lista scurtă a nominalizărilor la Premiul Booker 2024, care cuprinde șase cărți: „James”, de Percival Everett, „Orbital”, de Samantha Harvey, „Creation Lake”, de Rachel Kushner, „Held”, de Anne Michaels, „The Safekeep”, de Yael van der Wouden, și „Stone Yard Devotional”, de Charlotte Wood. Câștigătorul premiului în valoare de 50.000 de lire sterline va fi anunțat pe 12 noiembrie. (New York Times)

5. După nominalizarea la Premiul Femina de săptămâna trecută, romanul „Theodoros”, de Mircea Cărtărescu, a primit o nouă nominalizare în cadrul premiilor literare franceze de toamnă: acesta se află pe lista lungă a Prix Médicis, la categoria roman străin, alături de scriitori precum Richard Flanagan, Benjamin Labatut sau Camila Sosa Villada. A doua listă urmează să fie dezvăluită pe 9 octombrie, iar câștigătorul va fi anunțat pe 6 noiembrie. (ActuaLitte)

6. A zecea ediție a Festivalului Internațional de Carte Transilvania (FICT) are loc în perioada 25-29 septembrie, cu un program bogat în evenimente culturale, lansări de carte, conferințe și expoziții, cu invitați din țară și din străinătate. Printre cărțile care se vor lansa se numără „Luna din cufăr”, de Daniele Dell’Agnola, „O insulă mai mică”, de Lorenza Pieri și „Strania valiză a domnului Silberstein”, de Cătălin Mihuleac. (Zile și nopți)

7. Editorii Literary Hub au realizat lista listelor celor mai așteptate cărți ale toamnei anului 2024, analizând și adunând cărțile menționate în 27 de liste ale celor mai cunoscute publicații din lume. Astfel, cea mai așteptată carte a toamnei este „Intermezzo”, de Sally Rooney, care este trecută în 20 de liste. Acest volum este urmat de ”The Mighty Red”, de Louise Erdrich și „The City and Its Uncertain Walls”, de Haruki Murakami (16 mențiuni), respectiv de „Entitlement”, de Rumaan Alam, cu 14 mențiuni. (Literary Hub)

8. Cele mai vândute cărți din SUA, conform New York Times: la categoria Fiction, pe locul întâi se află o noutate, respectiv volumul „Somewhere Beyond the Sea”, de TJ Klune (al doilea volum din seria Cerulean Chronicles); la categoria NonFiction, pe locul întâi se află tot o noutate, volumul „Confronting the Presidents”, de Bill O’Reilly și Martin Dugard, despre moștenirea lăsată de președinții americani. O noutate interesantă în top, la categoria non-ficțiune, respectiv „Nexus”, de Yuval Noah Harari, care va apărea în curând în traducere românească la Editura Polirom. (New York Times)

-Oameni, munți, călătorii, păreri de prin secolul trecut, de Barbu Ollănescu-Orendi, Editura Vremea

-Camera de studiu, de Martin Kumamoto, Editura Tracurs Arte

-Catherine, de Paul Goma, Editura Eikon

-Regii gunoaielor, de Ruxandra Cesereanu, Editura Polirom

-Ultima generație păgână, de Edward J. Watts, Editura Humanitas

-Fiul omului, de Jean-Baptiste Del Amo, Editura Trei

-Istanbul Istanbul, de Burhan Sönmez, Editura Trei

-Conferințe și discursuri, 1937-1958, de Albert Camus, Editura Polirom

-Mămici mincinoase, de Katherine Faulkner, Editura Leda

-In memoriam, de Alice Winn, Editura Litera

-Peste 350 de copii utilizează spațiile Bibliotecii Ion Creangă din București. Acum, această bibliotecă solicită sprijinul publicului pentru a transforma Ludoteca de la Creangă (spațiul pentru copii) într-un loc în care cei care folosesc spațiul să se simtă ca acasă (Link);

-Cele mai așteptate titluri ale toamnei la Editura Trei (Laura Câlțea);

-Gillian Anderson, una dintre protagonistele serialului Netflix „Sex Education”, a scris o carte despre plăcerile sexuale ale femeilor, intitulată „Want: Sexual Fantasies by Anonymous” (New York Times);

-A fost anunțată lista lungă a nominalizărilor la Premiul literar francez Interallié 2024 (Livres Hebdo);

-S-a anunțat lista scurtă a nominalizărilor pentru cea mai bună carte germană a anului (Link);

-50 de cărți selectate pentru Premiile literare Les Inrockuptibles 2024 (Livres Hebdo);

-Lista lungă a nominalizărilor pentru Cea mai bună carte de business a anului, premiu literar oferit de Financial Times și Schroders (BookSeller);

-Richard Ford, Kaveh Akbar și Alice McDermott sunt printre nominalizații pentru Premiul literar francez Grand prix de littérature américaine 2024 (Livres Hebdo);

-Cele mai bune 10 romane narate din perspective diferite (Literary Hub).

Fotografia săptămânii: Yellamundie, noua bibliotecă din Liverpool, este printre cele mai frumoase biblioteci din lume, fiind nominalizată la titlul de Biblioteca publică a anului. În vederea acordării acestui premiu, se va ține cont atât de calitățile estetice, cât și de aspectul inovator al clădirii și al echipamentelor puse la dispoziția publicului. Sursa: ActuaLitte.

Sir Patrick Stewart își scrie memoriile – Cronica de Carte
Ana Blandiana, Sjón și Vesna Goldsworthy, printre invitații Festivalului Internațional de Literatură de la Timișoara – Cronica de Carte